TAHUKAH KITA SYARAT UNTUK MEGAMBIL LESEN MEMANDU?



Rasanya macam tahu tapi tidak begitu pasti. Bolehkah pendatang asing mengambil lesen memandu?Juga tidak pastikan. Dan bagaimana pula kita hendak mengambil lesen memandu OKU? Juga tidak pasti.

Jadi kali ini Blog Rasmi Institut Memandu Sinar  memperjelaskan semua itu. Apakah syarat-syarat untuk melayakan kita mengambil lesen memandu samada B2 atau D mahupun lesen untuk OKU. Inilah syarat-syaratnya :-


Syarat-Syarat Kelayakan Pemohon Untuk Mendapatkan Lesen Memandu

1.            Syarat-syarat kelayakan pemohon untuk mendapatkan lesen memandu adalah berdasarkan kelayakan umur dan kesihatan.

a.            Kelayakan umur minimum enam belas tahun (16) tahun bagi kelas motosikal (B2), tujuh belas (17) tahun bagi motokar dan dua puluh satu (21) tahun bagi kenderaan-kenderaan lain.

b.            Kelayakan kesihatan adalah dari segi sihat tubuh badan, boleh melihat ke depan sehingga 23 meter dan tidak buta warna.

2.            Bagi pemohon kurang upaya (OKU) pemohon hendaklah mengemukan boring Pemeriksaan Kesihatan Permohonan Lesen Memandu OKU yang telah mendapat pengesahan kelayakan untuk memohon lesen memandu daripada Pegawai Perubatan di Klinik Kesihatan Kerajaan sepertimana yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

3.            Permohonan untuk mendapatkan lesen memandu daripada pemohon warganegara asing adalah dibenarkan dengan syarat pemohon memiliki pasport yang masih berkuatkuasa dan berada di Malaysia sekurang-kurangnya bagi tempoh 1 bulan.

Bagi anda yang ingin mengambil Lesen B2 atau D serta Lesen untuk OKU boleh datang mendaftar diri di Pejabat INSTITUT MEMANDU SINAR di belakang stesen minyak Shell Jalan Kulim- Padang Serai atau hubungi talian 04-485 1125 atau 04-572 1125 untuk mendapatkan keterangan lanjut.   

Boleh juga layari FB Page :



Comments

Post a Comment